تقدیر از برگزیدگان چهارمین جشنواره برند محبوب مصرف کنندگان
چهارمین جشنواره «برند محبوب» از نظر مصرف کنندگان با بررسی وضع برندها، موانع تولید و تقدیر از برندهای برتر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد ناطق دبیر این جشنواره گفت: برندها در ۱۴۷ گروه کالایی تقسیم بندی شدند و درباره محبوبیت آنها از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر نظرسنجی شد که در نهایت ۳۳ برند محبوب معرفی شدند. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این جشنواره در تشریح اهمیت برند در بازارهای جهانی، به بخش محصولات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: همه محصولات پتروشیمی کشور تا سالها با برند بازرگانی پتروشیمی در بازارهای بین المللی عرضه میشد و جایگاهی ویژه برای خود باز کرده بود، اما با خصوصی شدن این شرکت و حضور شرکتهای پتروشیمی دیگر در بازارهای بین المللی، آن برند از بین رفت. موءید صدرحسینی افزود: با خصوصی شدن شرکت بازرگانی پتروشیمی، شرایطی پیش آمد که مجموعههای پتروشیمی به طور جداگانه محصولات خود را در بازارهای بین المللی عرضه کردند و حتی برای رقابت با یکدیگر، قیمتهای خود را شکستند. عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، نیز از شرایط کنونی و قوانین و مقررات مربوط به بخش تولید انتقاد کرد. وی که اکنون در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز عضویت دارد، سخنان خود را با طرح این سوال آغاز کرد که «آیا در کشور ما شرایط برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی یکسان است»؟ وی گفت: اکنون تولیدکننده ایرانی تسهیلاتی با نرخ سود ۲۵ درصد دریافت میکند؛ در حالی که تولیدکنندگان کشورهای همسایه، از تسهیلاتی با نرخهای سود یک تا سه درصد برخوردارند. مصری ادامه داد: رتبه ایران در فضای کسب و کار نامناسب است؛ روند دریافت مجوزها و آغاز به کار برای واحدهای تولیدی داخلی نیز سهل و آسان نیست. وی مدعی شد امضاهای طلایی در کشور زیاد شده است و گرفتن هر کدام از این امضاها رویهای خاص دارد که در برخی موارد به سمت دریافت وجه کشیده شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: شمار زیاد کارکنان دولت، موجب طولانی شدن مراحل اداری میشود؛ اکنون دولت آمریکا ۸۰۰ هزار، دولت ژاپن ۳۵۰ هزار، دانمارک هشت هزار و دولت ایران سه میلیون نفر کارمند دارد. مصری موضوع قاچاق کالا و ارز را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و گفت: بر اساس آمارها سالیانه ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد میشود. وی افزود: در شرایطی که یک نفر را با گذرنامه جعلی در آسمان کشور دستگیر میکنیم و پایین میآوریم چطور نمیتوانیم از ورود ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور جلوگیری کنیم؟ بی توجهی به برندهای قدیمی و برندسازی در سالهای گذشته موجب شد برخی برندهایِ ایرانی مطرح در بازارهای بین المللی مانند برند بازرگانی پتروشیمی هشت سال پیش از بین برود و بازار محصولات پتروشیمی کشور را با مشکل روبرو کند ضمن اینکه برند ارج نیز سال گذشته از مدار تولید خارج شد.