پخش زنده
امروز: -
معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: در برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی همزمان با رفع نیازهای ملی، در جهت استانداردهای ملی و بین المللی گام برداشته ایم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ دکتر باقر لاریجانی در افتتاحیه همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهیدمطهری ضمن تشکر از دست اندرکاران و مشارکت کنندگان در این نشست با اشاره به آغاز حرکت جمهوری اسلامی ایران در مسیر مرجعیت علمی در آموزش علوم پزشکی گفت: بحث مطرح شده در بیانات مقام معظم رهبری بحث مهمی است و برای دستیابی به این مهم به عنوان مثال میتوان به برنامههای تحول کشور چین توجه کرد.
وی با بیان تجارب کشورهای مختلف مانند چین در زمینه توسعه علمی افزود: با اجرای برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی میتوانیم در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی در علوم پزشکی حرکت کنیم.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه مستندات زیادی در خصوص حرکت علمی کشورهای مختلف از قبیل چین وجود دارد، گفت: این کشور سیر به نسبت تندی در تولید مقالات علمی و استنادات علمی داشته و سیاستگذاری آینده نگارانه در این کشور به سمتی است که چگونه میتوانند تحولی ایجاد کنند و چالشهای کشور را در حوزههای مختلف از جمله علوم پزشکی حل کنند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کشور چین برای حرکت در مسیر تحول علمی دورههای تحصیل پزشکی را کوتاه کردند، فناوریهای زیست محیطی و تخصص و تعهد اجتماعی را در حوزه علوم پزشکی مورد توجه قرار داده اند و با نگاه جامع نگر و ارزیابی مستمر دانش آموختگان را مدنظر داشته اند.
وی افزود: این کشور آموزش بهداشت عمومی را برای اینکه دانشجویان پزشکی نیازهای کشورشان را بشناسند در کوریکولومهای پزشکی جدیتر گرفته اند.
دکتر لاریجانی گفت: کشور چین سرمایه گذاری هدفمندی برای آموزش داشته اند و سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را به این موضوع اختصاص داده اند به طوری که ۱۵ درصد بودجه این کشور به دانش و فناوری و آموزش اختصاص یافته است و این امر باعث شده تحقیق و توسعه این کشور در حال رشد فزایندهای است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه آموزش عالی چین رشد چشمگیری داشته است و توسعه کمی آموزش عالی را به عنوان یک محور قرار داده است افزود: در افقهای بین المللی تعداد دانشجویان خارجی خود را ارتقا داده و بیش از هزار و ۵۰۰ برنامه مشترک بین المللی با مراکز مختلف دنیا تعریف کرده است.
وی گفت: پیش بینی شده در سال ۲۰۳۰ حدود ۲۷ درصد نخبگان جهان با تحصیلات تکمیلی از کشور چین است و این ظرفیت بسیار بالایی در تولید نیروی انسانی است.
دکتر لاریجانی افزود: کشور چین در عرض ۴ سال رشد بیش از ۳ برابری در آموزشهای مجازی داشته است و در عرض ۷ سال رشد درآمدهای حاصل از آموزشهای برخط (آنلاین) در این کشور به ۴ برابر رسیده است.
وی ادامه داد: این کشور تمرکز زدایی را بسیار در برنامههای آموزش عالی جدی گرفته و به دولتهای محلی اختیاراتی داده و این دولتها را برای ارتقای زیرساختها توانمند کرده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به حرکتهای ایران در حوزه مرجعیت در آموزش عالی سلامت گفت: ما اسناد آینده نگارانهای در حوزه توسعه علمی کشور داریم و در این سه دهه بعد از انقلاب تحولات زیادی در آموزش علوم پزشکی رخ داده است.
دکتر لاریجانی افزود: ما در سیاست گذاری آموزش علوم پزشکی چالشهایی داریم که لازم است با نگاهی به تجارب بین المللی این چالشها را مرتفع سازیم.
وی ضرورت رویکرد آینده نگارانه در سیاست گذاری و مشارکتهای محیطی در سیاست گذاری را از جمله این چالشها ذکر کرد و گفت: وضعیت شاخصهای سلامت در کشور رو به تغییر است و ما باید خود را با این تغییرات همراه کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اجرای برنامهها و سیاستها باید در سطوح مختلف کشور مدنظر قرار گیرد و تعهد مدیران سطوح مختلف به اجرای این برنامهها از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود.
دکتر لاریجانی ثبات مدیریت در اجرای برنامهها و تصویب برنامهها در نهادهای سیاست گذاری بالا دستی را از جمله موارد ضروری برای تضمین اجرایی شدن برنامهها ذکر کرد و افزود: بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی یک تجربه کارآمد در سیاست گذاری آینده نگارانه در حوزه پزشکی است.
وی ادامه داد: در این بستهها حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم و تغییر در اداره دانشگاهها مورد توجه قرار گرفته و برنامه ریزی شده تا برنامههای آموزشی متناسب با نیازهای کشور تنظیم شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه توجه به اخلاق پزشکی و توانمندسازی محیط و سپردن مأموریت به مناطق و کاربست فضای مجازی در آموزش از دیگر موضوعهای مدنظر این برنامهها است گفت: در این برنامه به تحول در پذیرش دانشجویان علوم پزشکی توجه شده و از مجرای برنامههایی نظیر اعتباربخشی سعی شده است به سمت ارتقای استانداردهای آموزش علوم پزشکی حرکت کنیم.
دکتر لاریجانی به برنامه ریزی برای گسترش زیرساختهای آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: تمامی برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ایران بر مبنای مستندات بین المللی و با توجه به نیازها و اسناد ملی با نگاهی آینده نگارانه تدوین شده است.
وی گفت: کشورهایی که رشد سریعی در رسیدن به مرجعیت علمی داشته اند، سیری مانند آنچه در برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را دنبال میکنیم رصد میکنند.
لاریجانی افزود: مثال چین برای مقایسه روشهای اتخاذ شده در تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در کشور ما با کشورهای با رشد بالا در دنیاست.