پخش زنده
امروز: -
ایده پرداز نقش یوز ایرانی بر پیراهن اعضای تیم ملی: جام جهانی امسال سرشار از فرصتهای فرهنگی بود که با بی توجهی مسئولان فرهنگی و ورزشی مواجه شد.
آرش نورآقایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: شش سال قبل یعنی در آستانه جام جهانی سال ۲۰۱۴، من و برخی از دوستانم تصمیم گرفتیم «نقش یوزپلنگ» را بر پیراهن اعضای تیم ملی منتشر کنیم چون «یوزپلنگ» گونهای در حال انقراض است که ما میتوانستیم با آن، توجه جهان را به جاذبههای طبیعی ایران جلب کنیم و پیامی محیط زیستی داشته باشیم.
وی گفت: این ایده با استقبال سازمان های«محیط زیست» و «میراث فرهنگی و گردشگری» و «فدراسیون فوتبال» روبرو شد و به دنبال آن، کمپینهای فرهنگی و مردمی زیادی شکل گرفت.
ایده پرداز نقش یوز ایرانی افزود: سرانجام طرحی به قلم «رضا آسانلو» تهیه شد و بر پیراهن اعضای تیم ملی قرار گرفت که باعث شد بعدها خیلیها تیم ملی را با نام یوز ایرانی شناختند، ولی به نظر من از این فرصت به خوبی استفاده نشد طوری که هر کدام از این بازیکنان میتوانستند یک سفیر فرهنگی باشند، اما چنین اتفاقی نیفتاد و یوز ایرانی رسالت فرهنگی خود را ایفا نکرد.
وی گفت: ما چهار سال قبل کتابچه راهنما (بروشوری) را به زبان انگلیسی تهیه کردیم تا بازیکنان توزیع کنند که متاسفانه به دلایل مختلف انجام نشد، توپی هم تهیه کردیم که تمام گونههای جانوری در معرض انقراض ۳۲ کشور را که در جام جهانی حضور داشتند، معرفی میکرد که آن هم به جام راه پیدا نکرد و خلاصه همه اقدامات جانبی که باید به معرفی جاذبههای گردشگری ایران کمک میکرد، کنار گذاشته شد.
نورآقایی افزود: البته همین که مردم با یوز ایرانی آشنا شدند و بانکها، شرکتهای بیمهای و حتی شرکتهای اینترنتی که برای تبلیغات سرعت خود را با یوز ایرانی مقایسه میکردند توانستند از این نماد استفاده کنند، یعنی بسترسازی لازم صورت گرفت، اما کارهای بسیاری میشد در جام جهانی اتفاق بیفتد که از آن غفلت شد.
وی گفت: ما در کشورمان فرهنگ غنی و طبیعتی متنوع داریم و گردشگرها برای دو موضوع گردشگری و طبیعت به ایران میآیند برای همین، یوزپلنگ ایرانی به عنوان تنها گونه آسیایی، ظرفیت خوبی دارد که میتواند شاخصه گردشگری ما باشد.
ایده پرداز نقش یوز ایرانی افزود: در این دوره جام جهانی، نقش یوز ایرانی از طرحی بزرگ به طرحی کوچک تبدیل شد که الان رسالتی را ایفا نمیکند و ظاهرا یک طرحی بر پیراهن قرار گرفته است تا فقط پاسخی برای محیط زیستیها باشد.
وی گفت: این که یک طرح کوچک بر پیراهن اعضای تیم ملی باشد کافی نیست، بلکه باید افرادی باشند که درباره آن حرف بزنند و من فکر میکنم فدراسیون فوتبال و نهادهای فرهنگی از این فرصت استفاده نکردند.
نقش «یوزپلنگ ایرانی» بر پیراهن اعضای تیم ملی امسال در قالبی کوچک و کمرنگ دیده شد.
یک ماه قبل از شروع بازیها و هنگام رونمایی لباس اعضای تیم ملی، فدراسیون فوتبال درباره استفاده از نقش یوز روی پیراهنها قولهایی داده بود، اما به علت مخالفت شرکت «آدیداس» و برخی ناهماهنگیها این اتفاق به صورت محدود و در طرحی کوچک رخ داد.