گزارش مکتوب؛
هرمز جزیره سبز گردشگری
جزیره هرمز با جذابیتهای دریایی و طبیعی و بومگردی پایلوت منطقه سبز گردشگری در کشور است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خلیج فارس؛ هرمز با با تکیه بر شعارها و آرمانهای محرومیت زدایی و عدالت طلبانه انقلاب اسلامی اکنون به قطب گردشگری در خلیج فارس تبدیل شده است.جزیره هرمز به علت نزدیک و احاطه بر تنگه هرمز به کلید خلیج فارس و از نظر جذابیتهای طبیعی به بهشت زمین شناسان شهره است.مسیر ۸ کیلومتری بندرعباس جزیره هرمز با شناور در ۴۰ دقیقه پیمودیم تا به سرزمین رنگین کمانی خلیج فارسی برسیم.با گشت و گذاری در شهر این تغییر دیده میشود.برای اینکه از گذشته هرمز بیشتر بدانیم ابتدا سراغ قدیمیها را گرفتیم.با پرس و جوهای زیاد بالاخره، احمد آقا که سرد و گرم و فراز و نشیبهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی را چشیده به ما معرفی کردند.زرنگاری که اکنون ۷۵ سال دارد خاطراتش را باید یک بیت شعر آغاز کرد:"یادم آمد قصهای دلسوز و نقد بومیان زجرکش هرمز اول سال تشنگی دارم آخر سال گشنگی" این شاه بیت گویای وضعیت هرمز قبل از انقلاب اسلامی است.محبوبه که اکنونی زنی مسن است نیز میگوید: یک شناوری از اداره بندر روزانه ۴۰ متر مکعب آب از هرمز وارد میکرد و در آب انبار میریختند.به گفته اهالی به علت نبود آب بهداشتی و سالم در جزیره هرمز به دنبال آن مریضی زیاد بود و نابینایی نیز رواج داشت.بسیاری از دانش آموزان نیز مدرسه خود را در نیمه راه رها میکردند، زیرا امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نبود.با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی شمارمدرسههای جزیره هرمز نسبت به قبل از انقلاب ۱۳ برابر شده است و جوانان و نوجوان هرمزی در تارک علمی کشور میدرخشند.حمیده خانم که ۱۵ سال دارد میگوید: در مسابقات خوارزمی شرکت کردم و به علت نوآوری در ساخت برقع محلی رتبه سوم کسب کردم.امروز نه تنها هرمز جزیرهای محروم نیست بلکه بسیاری برای تحصیل در دانشگاه به هرمز میروند.جزیره هرمز یک واحد دانشگاهی با ۴۰۰ دانشجو دارد.
جزیره هرمز پایلوت گردشگری
زندگی امروز در هرمز جاری است. ابن جزیره اکنون به عنوان پایلوت گردشگری دریایی و تنها جزیره سبز در کشور انتخاب شده است.
آوازه جزیره اکنون جهانی شده است.
لورا و اشمیت دو زوج گردشگری هستند که از اتریش به هرمز آمده اند و خاکهای رنگی این منطقه برایشان جالب بوده است.
بیش از ۷۲ طیف رنگی در این جزیره وجود دارد. هرمز همچنین دارای جذابیتهای مانند قلعه پرتغالی ها، ساحل دلفینها و لاکپشت ها، دشت آهوان و ساحل رنگی و گنبدهای نمکی و خانههای بوم گردی، رستورانهای محلی، قلعه پرتغالیها با پانصد سال قدمت، غار نمک، ساحل صخرهای، ساحل رنگین کمان است.
هرمز را به علت خاکهای رنگی اش بهشت زمین شناسان مینامند واین فرصت بی نظیری برای این جزیره است که تورهای علمی از سراسر دنیا بدون محدودیتهای خاص وارد این خطه شوند.
مجدالدین حسینی بخشدار هرمز میگوید: روزانه ۴۰ هزار نفر از این جزیره بازدید میکنند.
وی میافزاید:هرمز سالانه میزبان گردشگران خارجی از کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، رومانی، لهستان، پرتغال و هند و چین نیز هست.
صنایع دستی بعد دیگر در ظرفیتها و جذابیتهای گردشگری در منطقه است بیشترین فعالیتها در این زمینه با همت زنان است.
بانوان این جزیره اکنون در ۱۶ رشتههای تراش صدف، شال گلابتون دوزی، لباسهای محلی، خاکهای رنگی، حصیر سنتی، پخت نان محلی و انواع صنایع دستی محلی و قالی بافی تولید گر هستند و بخشی از تولید را به شهرهای استان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال میکنند.
بیش از ۲۰۰ زن در حوزه صنایع دستی فعال هستند و این منطقه جزء سه منطقه برتر تولید صنایع دستی در هرمزگان است.
بازارچه صنایع دستی در روزهای تعطیل در این مناطق دایر است و هر خانه یک کارگاه تولید این محصولات است.
علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور میگوید: در جزیره هرمز به علت استمرار فرهنگ و هویت گذشته، براحتی میتوان رد پای تاریخ و فرهنگ ایرانی را در دل خانهها دید.
هرمز سرزمین رشادت ها
هرمز علاوه بر زیباییهای شگفت انگیز طبیعی، مقصد راهیان نور دریایی نیز است.
سابقه حضور مردمان این دیار در دفاع مقدس و مقابله با استعمار باعث شده تا این جزیره به سرزمین رشادتها و پایمردیها شهره یابد.
هرمز از سال ۹۳ با ۴ یادمان گلزار شهدا و یادمان شهدای گمنام، مسجد جامع و قلعه پرتغالیها مقصد اصلی راهیان نور دریایی بوده است.
عین الله احمدی زاده رئیس حوزه مقاومت بسیج هرمز میگوید: روزانه ۲۰۰ نفر در قالب راهیان نور دریای به هرمز سفر میکنند.
نام هرمز پر از رشادتها و فداکاریهای مردم این جزیره در دفاع از میهن و انقلاب اسلامی بوده است.
جزیره هرمز با دو هزار جمعیت در ابتدای انقلاب اسلامی ۳۷ شهید و بیش از ۱۰۰ جانباز تقدیم انقلاب کرده است.
طرح توسعه هرمز
پیشرفتهای هرمز در چهل سال گذشته تنها در گسترش حوزههای گردشگری و فرهنگی خلاصه نشده بلکه قرار است فردای هرمز بهتر از امروز شود.
طرح توسعه جزیره هرمز همزمان با ۳۰ نقطه هدف در کشور با مشارکت بنیاد برکت آغاز شده است. بر اساس این طرح ظرفیتها و زیرساختهای این جزیره در حوزههای گردشگری، اجتماعی و اقتصادی افزایش یابد.
طرح مطالعاتی توسعه جزیره هرمز از دوسال پیش و بر اساس استانداردهای زیست محیطی شروع شده و اکنون در مرحله اجرای طرح هاست.
بر اساس این طرح، هرمز در افق ۵ ساله باید به جزیره سبز گردشگری در کشور تبدیل شود.
جزیرهای سبزی که تنها خودروهای برقی تردد میکنند و برق مورد نیاز خانگی نیز از نیروگاه خورشیدی تامین میشود. در جزیره سبز استفاده از خودروهای دیزلی و سوختهای فسیلی ممنوع است وانرژی مورد نیاز از منابع پاک مانند خورشید و موجهای دریا تامین میشود.
از همان ابتدا و با شروع مرحله نخست توسعه زیرساختهای هرمز امید در دل اهالی زنده شده است.
جمشید گراوند مشاور طرح توسعه جزیره هرمز میگوید: برای توسعه زیرساختهای این جزیره با مشارکت بنیاد برکت و استانداری ۱۲۷ طرح در ۴ مرحله اجرا میشود که در مرحله نخست ۲۴ طرح در حال اجراست.
بازسازی خانههای اقامتی، نوسازی و زیباسازی معابر و سنگ فرش کردن، ایجاد رینگ نوری در جزیره در مراحه نخست است.
وی میافزاید: برای اجرای کامل طرحهای ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه میشود که آمار بیکاری جزیره را ۵ درصد کاهش میدهد.
در طرح توسعه، جزیره هرمز به ۲۲ پهنه بندی صنعتی، گردشگری و حیات وحش و خدماتی تبدیل شده که مهمترین آنها پهنه لاکپشتهای پوزه عقابی، دشت آهوان، گنبد نمکی، بافت قدیمی، جنگل حرا، شنا و صنعت شیلاتی است.
همچنین در این طرح ظرفیت اسکله هرمز بیش از ۵۰ درصد افزایش مییابد و امکان پهلوگیری شناورهایی با ظرفیت ۱۵۰ تن فراهم میشود.
روند توسعه زیرساختها در جزیره هرمز باعث شده تا مهاجرت معکوس رخ دهد و بساری از افرادی که پیش از این از هرمز رفته بودند دوباره بازگردند.
حمید مالک رستوران بادی در هرمز میگوید: از مدتها پیش این جزیره را ترک و در بندرعباس راننده تاکسی بودم، اما با رونق گردشگری دوباره به زادگاهم برگشتم و اکنون رستورانی با غذاهای محلی دارم و ۵ نفر از اهالی بومی را نیزاستخدام کردم. نمونههای مانند حمید در گوشه و کنار جزیره فراوان هستند.
کاهش درآمدهای سنتی مردم نیزتوجه را به گردشگری بیشتر کرده است. شغل اهالی این جزیره صیادی بوده که در سالهای گذشته با کاهش ذخایر آبزیان بسیاری از مردان جزیره بیکار شدند و به شغلهای کاذب در دیگر شهرهای بزرگ روی آوردند. اما همان صیادان دیروز امروز گردش پذیران کارآزمودهای شده اند.
محسن کمالی کارشناس گردشگری در هرمزگان میگوید: هدف این است که هرمز با ایجاد صنایع کوچک و گردشگری رونق گیرد.
به رغم امیدواریهایی که برای توسعه جزیره هرمز وجود دارد نگرانیهایی را هم ایجاد کرده است.
به گفته بسیاری از اهالی و مسولان جزیره هرمز هرگونه سرمایه گذاری و توجه به این جزیره بایستی با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم صورت گیرد.
علی رنجبر از اهلی میگوید: مردم این جزیره از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند و بایستی بیشتر فرصتها در حوزه سرمایه گذاری و اشتغال در اختیار بومیها قرار گیرد.
نمایندگان استان در گذشته نیز با صدور بیانیههایی جداگانه از مردم هرمز خواستند تا از فروش زمینهای خود به افراد سودجو و دلال خودداری کنند.
شورای اسلامی هرمز نیز در مصوبهای هرگونه خرید و فروش به اشخاص دیگر را منوط به تصویب و دریافت مجوز از اداره مستغلات منطقه آزاد اعلام کرده است.
مردمان هرمز با امیدواری چشم انتظار آیندهای درخشان در توسعه و رونق هستند توسعهای که رنگ سیاه گذشته را از یاد میبرد.
روزانه ۱۰ شناور با ظرفیت هر یک بین ۵۰ تا ۲۰۰ مسافر از مسیر اسکله شهید حقانی بندرعباس به جزیره هرمز تردد میکند.
هرمز جزیرهای بیضی شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس در فاصله هشت کیلومتری بندرعباس قرار دارد.
جزیره هرمز ۴۲ کیلومتر مربع مساحت و ۶ هزار نفر جمعیت دارد.
** محمد امیرمحمدی