پخش زنده
امروز: -
بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل حمایت میکند.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما؛ بنیاد احسان امروز سه تفاهم نامه با آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی به امضا رساند.
این تفاهم نامهها تحت عنوان رویش احسان و با هدف حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل و شناسایی استعدادها و نخبگان امضا شده است.
یکی از تفاهم نامهها همکاری بنیاد احسان با سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش بود که بر اساس آن، صد کلاس به آموزش از راه دور تجهیز میشود و دو هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل را تحت پوشش قرار میدهد.
دومین تفاهمنامه میان بنیاد احسان و معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید که در قالب آن ۱۸۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی با کمک گروههای جهادی همکار احسان شناسایی میشوند.
سومین تفاهم نامه نیز با کمیته امداد امام خمینی (ره) برای حمایت، هدایت و استعدادیابی دو هزار و ۵۰۰ دانش آموز مستعد تحت پوشش کمیته امداد امضا شد.
مدیر عامل بنیاد احسان ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) گفت: بر اساس هدف گذاریهای صورت گرفته، در فرآیند سه تا پنج سال آینده هیچ کودک بازمانده از تحصیل نخواهیم داشت.
سعید سلیمانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: یکی از موضوعات و معضلات فعلی به ویژه در شرایط کرونا عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان مناطق محرم است که معمولا به ابزارهای هوشمند یا دسترسی ندارند و یا دسترسی آنها محدود است.
وی گفت: با ابزارهای نوین و کمک گروههای جهادی، مردمی و خیریهها و نیز کمک دستگاههای متولی مثل آموزش و پرورش، کمیته امداد و سازمان بهزیستی و سایر ارگانها که متولی بخشی از اقشار جامعه هستند بتوانیم همه دانش آموزان مناطق محروم را تحت پوشش قرار دهیم.
سلیمانی افزود: علاوه بر در مدار آموزشی قرار دادن این دانش آموزان، استعداد آنان نیز شناسایی میشود و هیچ استعدادی در مناطق محروم وجود نداشته باشد که به علت فقر یا نداشتن منابع مالی، این استعداد از بین برود.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از تبدیل هزار مدرسه کانکسی در مناطق محروم به مدارس ثابت تا پایان سال خبر داد.
آقای محمد مخبر در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در عدالت آموزشی، هم در بخش سخت افزاری و هم نرم افزاری اقداماتی انجام داده و میدهد، گفت: تبدیل مدارس کانکسی در مناطق محروم به مدارس ثابت از جمله اقدامات در بخش سخت افزاری است.
وی افزود: همچنین ساخت حدود ۲ هزار مدرسه تاکنون، در بخش سخت افزاری صورت گرفته است.
مخبر گفت: در بخش نرمافزاری نیز با موجی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل مواجهیم.
وی عدالت خواهی را محوریترین موضوع نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: اگر نظامی بر پایه عدالت نباشد، آن نظام توسعه و پیشرفتی نخواهد داشت.
مخبر عدالت آموزشی را جزو محوریترین مولفههای عدالت خواهی ذکر کرد و افزود: اگر عدالت آموزشی نباشد اصلا یک اجتماع پایداری را نمیتوان سامان داد.
رئیس ستاداجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: ۶۰ هزار تبلت دانشآموزی در سال گذشته در راستای عدالت آموزشی در مناطق محروم توزیع شده است.
وی افزود: امروز با توسعهای که در فضای مجازی و خدمات اینترنتی فراهم شده، میتوان معضل دانش آموزان بازمانده از تحصیل را حل کرد.
مخبر با اشاره به امضای تفاهمنامه با کمیته امداد امام خمینی (ره)، گفت: این تفاهمنامه برای استعدادیابی دانش آموزان مددجویان تحت پوشش این کمیته است.
وی امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش را از دیگر اقدامات برای پوشش دادن دانش آموزان بازمانده از تحصیل بیان کرد و افزود: در گذشته نیز این اقدام در سیستان و بلوچستان صورت گرفته و مشکلات حدود ۶۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل این استان را حل کردیم.
رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: باید به کیفیت آموزش در مناطق محروم نیز توجه کرد و کسی که در منطقه محروم زندگی میکند باید از امکانات مناسبی برخوردار باشد به گونهای که امکانات، براساس استعداد فرد در اختیار دانش آموز قرار گیرد.
مخبر درخصوص مناطقی که در آنها دانشآموز برای رسیدن به مدرسه باید از مسیر صعبالعبوری بگذرد، افزود: بیش از ۶۰ درصد از ۲ هزار مدرسهای که ساخته شده و یا درحال ساخت است در این مناطق هستند، یعنی در مناطقی که مدارس در مکانهای صعبالعبور قرار دارند و تمرکز ما بر روی این نقاط است.
مخبر با بیان اینکه هنوز چند میلیون دانش آموز امکانات استفاده از سیستم شاد را ندارند، افزود: بیش از دو سوم از دانش آموزان مناطق محروم این امکان را دارند که آموزش از راه دور داشته باشند که در رویش احسان در پی این اتفاق هستیم.
وی تاکید کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تا زمانی که در کشور نیاز به مدرسه و امکانات آموزشی وجود دارد پای کار است.
معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شناسایی دانش آموزان نخبه، ساماندهی و همراهی آنها تا زمان ورود به دانشگاه، و رسیدن به کسب و کار پایدار را از جمله هدفگذاریهای این ستاد بیان کرد.
آقای علی عسگری در مراسم امضای تفاهمنامه شناسایی و حمایت از بیش از ۲۰۰ هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل گفت: سرمایهگذاری ویژهای ای برای دانش آموزان نخبه مناطق محروم تا پنج سال آینده خواهیم داشت.
عسگری با بیان اینکه در طرح مشق احسان دسترسی دانش آموزان محروم به لوازمالتحریر دنبال میشود افزود: همچنین اهدای تبلت به دانش آموزان مناطق محروم از طریق بنیاد احسان دنبال میشود.
عسگری بر حمایت از دانش آموزان مناطق محروم و مهارت آموزی آنان تاکید کرد و گفت: ایجاد مدرسه مهارت در مناطق مرحوم در همین راستاست.
سعید سلیمانی، مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام نیز در این مراسم به طرحی (رویش احسان) برای حمایت از دانشآموزان بازمانده از تحصیل در اواخر سال گذشته اشاره کرد و افزود: رویش احسان، رویداد ملی جمع سپاری حل نوآورانه مسائل با موضوع آموزش در دوران پساکرونا در مناطق کم برخوردار است که امروز اختتامیه آن برگزار شد.
وی با بیان اینکه در رویداد رویش احسان، ۳۱۴ طرح تایید شده از ۲۶ استان کشور به ما رسید که بیشتر از استانهای کم برخوردار بود گفت: رویش احسان میتواند تحول جدیدی در حوزه نرمافزاری عدالت آموزشی ایجاد کند که این ۳۱۴ طرح اگر مورد توجه قرار بگیرند میتوانند بخشی از مشکلات را حل کند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در تلاش است تا تحصیل با کیفیت را در بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه فراهم کند.
آقای شهریار فولادوند در مراسم امضای تفاهم با بنیاد احسان ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به طرح آبا برای بازگشت بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش افزود: آموزش و پرورش خودش را مکلف میداند که در راستای همگانی کردن تعلیم و تربیت و ایجاد حس همگرایی، مشارکت همه کسانی که میتوانند به این حوزه ورود کنند جلب کند.
وی گفت: آموزش و پرورش به ویژه در حوزه ابتدایی تلاش میکند حتی برای یک دانش آموز بازمانده از تحصیل، بستر تحصیل و بازگشت به مدرسه را فراهم کند.
فولادوند با اشاره به تحصیل نکردن عدهای از دانش آموزان و یا رها کردن تحصیل در نیمه راه، افزود: بحث بازماندگی و ترک تحصیل هیچگاه نمیتواند مغفول واقع شود.
وی با تاکید بر همکاری سازمانهای حمایتی از جمله بنیاد احسان گفت: طرح آبا برای کسانی است که بنا به دلایل شخصی یا اقتضائات منطقهای وارد سیستم آموزشی نمیشوند و یا ادامه تحصیل نمیدهند.
فولادوند دانش آموزان مناطق محروم را سرمایه کشور دانست و افزود: اگر تلاش ما باعث شود حتی یک نفر از آنها به تحصیل برگردد موفقیت بسیار بالایی است.
وی گفت: در مهارت آموزی در دوره متوسطه اول، بیش از سه میلیون دانش آموز تحت آموزش هستند که ساماندهی آن کار پیچیدهای است.
فولادوند با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان تربیتکننده نیروی انسانی وظیفه بزرگی برعهده دارد و دامنه فعالیت در این وزارتخانه نیز وسیع است افزود: هیچگاه نظام آموزش الکترونیکی نمیتواند جای معلم را بگیرد بلکه میتواند همراه معلم باشد.
وی با اشاره به سیستم آموزش از راه دور شاد و تحت پوشش قرارداشتن ۱۴ میلیون دانشآموز گفت: دسترسی نداشتن دو یا سه میلیون دانش آموز به سیستم شاد، به معنای محروم ماندن آنان از تحصیل نیست، بلکه با استفاده از روشهای دیگر از آموزش بهرهمند میشوند.
در پایان این مراسم تفاهمنامه همکاری بنیاد احسان با معاونت آموزش ابتدایی، سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و کمیته امداد امام خمینی (ره) امضا شد.