آموزش ترکیبی؛ راهکاری برای گذر دانشآموزان از دوران کرونا
آموزش در دوران کرونا از مسیرهای مختلفی دنبال میشود، مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی در شبکه شاد و آموزش حضوری در برخی مناطق کشور راهکارهای آموزشی برای گذر از سختیهای این دوران است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفند ماه سال ۹۸ تا کنون وضعیت تداوم آموزش در کشور به گونهای متفاوت دنبال شده است. در واقع شیوههای مختلف یادگیری با عنوان آموزش ترکیبی مورد توجه مسوولان آموزش و پرورش قرار گرفته است که در مناطق مختلفی از کشور بکارگرفته شده است.
آموزش مجازی، مدرسه تلویزیونی و بستههای یادگیری و آموزش حضوری در دوران کرونا بکارگرفته شد تا از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان جلوگیری شود.
هرچند میتوان گفت تمام انواع آموزش در این دوران با توجه به شرایط مناطق کشور از نظر کرونا بکارگرفته شد، اما در واقع چگونگی یادگیری در شرایط کرونایی کشور به وضعیت هر منطقه بستگی دارد. دانشآموزان در مناطق پرخطر از نظر شیوع ویروس کرونا آموزش را به صورت مجازی و مدرسه تلویزیونی دنبال میکنند، اما دانش آموزان در مناطق روستایی و عشایری به دلیل نبود زیرساختهای فناوری و همچنین کم بودن شیوع کرونا آموزش را به واسطه دریافت بستههای یادگیری و آموزش حضوری دنبال میکنند.
البته امسال به دلیل انجام واکسیناسیون افراد شرایط به گونهای متفاوت از سال گذشته پیشبینی شده است. براساس اعلام آموزش و پرورش قرار است مدارس به صورت آرام و تدریجی از آبان ماه به صورت حضوری و البته با حفظ سلامت دانش آموزان حضوری به فعالیت خود ادامه دهند.
همچنین اینکه دانش آموزان کلاس اولی با توجه به تصمیم مدیران و شورای مدارس حداقل یک روز در هفته به صورت حضوری جهت تعامل با معلم در مدرسه حاضر شوند.
مسوولان و کارشناسان آموزش و پرورش با توجه به تجربیات سال گذشته، به این نتیجه رسیدهاند که نه تنها آموزش مجازی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری باشد، بلکه تعطیلی مدارس آسیبهای جسمانی، روحی، روانی و اجتماعی بسیاری را برای دانش آموزان ایجاد میکند؛ بنابراین آموزش حضوری در اولویت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت، اما با توجه به واکسینه نبودن تمامی والدین و خطرات ناشی از کرونا برای سلامتی دانشآموزان، تصمیم گرفته شد تا آغاز سال تحصیلی برای دانش آموزان در مناطق شهری در شبکه شاد و آموزش دانشآموزان روستایی و عشایری به صورت بستههای حضوری و مدرسه تلویزیونی صورت گیرد.
مدرسه تلویزیونی که از همان روزهای اول تعطیلی مدارس کار خود را آغاز کرد، اولین اقدام آموزش و پرورش برای جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا بود. ایده مدرسه تلویزیونی در واقع از سالهای گذشته برای تعطیلیهای مکرر مدارس شهر تهران به دلیل آلودگی هوا مطرح شد، اما این طرح در روزهای اولیه ورود کرونا به کشور در شبکه صدا و سیما محقق شد.
معاونت آموزش ابتدایی برای فعالیت مدرسه تلویزیونی در یک فراخوان از معلمان داوطلب درخواست همکاری کرد و در نهایت از میان معلمان داوطلب، برگزیدگان به فعالیت خود در مدرسه تلویزیونی ادامه دادند.
آقای محمدرضا سیفی نماینده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در صدا و سیما با بیان اینکه فراگیری تلویزیون برای آموزش مناسب است، افزود: مدرسه تلویزیونی در سال تحصیلی جدید حتی با گشایش مدارس و کلاسهای حضوری دانش آموزان به فعالیت خود ادامه میدهد.
آقای سیفی گفت: ۱۵ ساعت آموزش شامل هشت برنامه درسی برای دوره ابتدایی و ۱۵ برنامه درسی برای دانش آموزان دوره متوسطه از مدرسه تلویزیونی پخش میشود.
وی یادآور شد: معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش طرح مدرسه تلویزیونی را سه سال پیش در زمان تعطیلی یک هفتهای مدارس به دلیل آلودگی هوا در نامهای به مدیر شبکه آموزش سیما مطرح کرد، اما پس از تعطیلی مدارس از اسفند سال ۹۸ و در دوران شیوع کرونا نقش تلویزیون و مدرسه تلویزیونی بسیار موثر و مهم شد، چرا که ۸۰ درصد مردم و شهروندان به تلویزیون دسترسی دارند.
نماینده معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در صدا و سیما با تأکید بر اینکه آموزش تلویزیونی گام بسیار بلندی در تحقق عدالت آموزشی است، گفت: دانش آموزان تا کنون در مناطق سخت گذر و لازم توجه از کیفیت آموزشی کلیشهای برخوردار بودند و دروس آنها توسط سرباز معلم تدریس میشد، اما پس از مدرسه تلویزیونی از آموزش با کیفیتیتری برخوردار شدند.
آقای سیفی یادآور شد: دانش آموزان به واسطه مدرسه تلویزیونی با روش معلمان با تجربه آشنا شدند که تا کنون به آن آشنایی نداشتند، اما در میان تعاملی نبودن این آموزش از معضلات آن محسوب میشود که امیدواریم با قول دوسالانه مسوولان تلویزیون برای رفع خلاهای موجود، مشکل تعاملی شدن حل شود.
وی ادامه داد: قرار بود به واسطه ابزار موبایلی با عنوان هفت، امکان ارتباط همزمان دانش آموزان و معلم با پخش تلویزیونی ایجاد شود که معلم بتواند به این واسطه به صورت زنده به سوالات دانش آموزان پاسخ دهد.
ساده سازی مفاهیم با وسایل کمک آموزشی و بازی
رابط معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با صدا و سیما با بیان اینکه امسال در برنامه تلویزیونی تغییراتی ایجاد میشود، توضیح داد: سال گذشته یک شخصیت عروسکی ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح برای آموزش دوره ابتدایی روی آنتن میرفت، امسال به دلیل فشردگی کنداکتور شخصیت عروسکی از برنامه حذف شده است.
آقای سیفی تصریح کرد:، اما همچنان بازی دربرنامه آموزشی دانشآموزان وجود دارد، معلم به عنوان مروج علم باید دروس را ساده سازی کند تا مفاهیم برای دانش آموزان قابل فهم شود، تصمیم گرفته شد که معلمین برای ساده سازی دروس از انواع بازی و وسایل کمک آموزشی بهرهمند شوند.
وی همچنین گفت: امسال آموزش درس هدیههای آسمانی از شبکه قرآن پخش میشود، همچنین درس فارسی و ریاضی برای ناشنوایان روزهای جمعه پخش میشد که امسال به دلیل تغییر و فشار برنامه کنداکتور شبکه آموزش این برنامه را حذف کرده است.
وی ادامه داد: برای پخش دوباره این برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور باید وارد گود شده و درخواستی برای پخش مجدد آموزش ناشنوایان داشته باشد.
معرفی ۵۵ معلم به صدا و سیما
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: همچنین حدود ۵۵ معلم برای تدریس کتابهای دوره ابتدایی امسال به تلویزیون معرفی شدند که از این میان ۴۵ نفر انتخاب شدند.
آقای سیفی خاطرنشان کرد: شبکه تلویزیونی امید در ۲ سال گذشته، برنامههای آموزشی شبکههای دیگر را بازپخش میکرد، اما امسال در کنار شبکههای آموزش و قرآن قرار میگیرد که این موضوع خوبی است.
مدرسه تلویزیونی ایران از اسفند ماه سال ۹۸ بلافاصله پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا کار خود را آغاز کرد. هرچند که به دلیل تعاملی نبودن این نوع آموزش نتوانست پاسخگوی نیازهای آموزشی دانشآموزان باشد، اما با توجه به همگانی بودن دسترسی به تلویزیون، توجه دانش آموزان در مناطق روستایی و عشایر را به خود جلب کرد.
قابلیتهای مدرسه شاد
هرچند که مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان بویژه در مناطق عشایر و روستایی امکان بهرهمندی از روشهای مختلف تدریس را فراهم میکند، اما با توجه به تعاملی نبودن و همچنین کمبود زمان پخش برنامه برای هر پایه تحصیلی به تنهایی نتوانست پاسخگوی دانش آموزان باشد، از این رو در فروردین ماه سال ۹۹ شبکه شاد راهاندازی شد.
شبکه شاد نیز مانند هر اقدام تازه در وهله اول با مشکلات زیرساختی همراه بود، اما به تدریج با بروزرسانی این شبکه قابلیتهای بسیاری برای فعالیتهای آموزشی دانش آموزان در فضایی ایمن مهیا شد.
آقای علی باقرزاده رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش افزود: شبکه شاد در سال اول به تشکیل کلاس و گروههای رسمی محدود شد، اما در سال بعد امکان حضور و غیاب دانش آموزان، سرویسهای اجرای آزمون، امکان پخش و ارسال پیام تصویری نیز با این اپلیکیش به قابلیتهای این شبکه افزوده شد.
رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش عنوان کرد: میانگین فعالیت ماهانه شاد حدود ۱۸ میلیون و ۱۰۵ هزار نفر، فعالیت هفتگی ۱۳ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر و فعالیت روزانه ۱۰ میلیون و ۲۳۷ هزار نفر ثبت شده است.
رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه شبکه شاد رکورد فعالیت ۲ میلیون ۲۰۰ هزار نفر را شکسته است، گفت: این شبکه علاوه بر اینکه روزانه هزاران پخش زنده دارد، ۴۰۳ گیگ بالاترین ثبت را نیز داشته است، شاد از حیث فراگیری یک اپلیکیشن بزرگ در کشور محسوب میشود.
آقای باقرزاده ادامه داد: حدود ۹۹.۸ درصد مدیران مدارس یعنی ۱۱۶ هزار نفر در این شبکه احراز هویت شدند، همچنین ۹۸ درصد معلم و ۱۲ میلیون و ۷۹۳ هزار دانشآموز نیز احراز شدند که معادل ۸۳ درصد جمعیت دانشآموزان میشود.
وی با تأکید بر اینکه در طول یک سال گذشته حدود ۴۷ میلیارد و ۷۷۸ پیام در شاد مبادله شده است، عنوان کرد: هر نفر ۴ هزار پیام در این شبکه ارسال کرده است.
آقای باقرزاده افزود: «پلتفرم آموزشی شاد» به منظور اختصاصی کردن امکانات برای مدیران، معلمان و دانش آموزان، نیازمند دریافت اطلاعات از سامانه وزارت آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: برای این کار ابتدا باید دانش آموزان، در مدرسه واقعی ثبت نام شوند، کلاس بندی صورت گیرد و معلم هر کلاس و هر عنوان درسی، مشخص شود و این اطلاعات پس از ثبت در سیستمهای یکپارچه از طریق کد، به پلتفرم شاد، منتقل شود.
رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: هر کاربر در ابتدای ورود به شبکه شاد، احراز هویت میشود؛ یعنی اطلاعات کاربر، با اطلاعاتی که قبلاً در سامانه وزارت آموزش و پرورش در سطح مدارس و مناطق ضبط شده، کنترل و در جایگاه مناسب در شبکه شاد قرار میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: تا کنون اطلاعات قریب به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز ثبت نام شده، به شاد منتقل شده است، اما اگر دانش آموزی به هر دلیلی هنوز ثبت نام نشده باشد، در شاد احراز هویت نخواهد شد. همچنین، معلمانی که به تازگی به استخدام آموزش و پرورش در آمده اند یا مدیرانی که محل خدمت آنها از مهر امسال تغییر کرده است، تا زمانی که اطلاعاتشان در سامانههای «سیدا» نهایی نشده باشد، در شاد احراز هویت نمیشوند.
آقای باقرزاده تصریح کرد: در نسخه جدید امکانی برای تمام مدیران و معلمان فراهم شده که میتوانند به تعداد مورد نیاز کلاس تشکیل داده و دانش آموزان خود را اضافه کنند.
شیوه نامههای مدارس عشایری
در نهایت امسال و همچنین سال گذشته آموزش دانش آموزان مناطق عشایری و برخی مناطق روستایی بواسطه آموزش حضوری و بستههای یادگیری تداوم یافت.
در مناطق روستایی و عشایری زیرساختهای مناسبی برای استفاده دانش آموزان از فضای مجازی مجازی وجود ندارد، همچنین اینکه به گفته مسوولان آموزش و پرورش موردی از ابتلا به کرونا در میان دانش آموزان عشایر دیده نشده است.
آقای محمد رضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش هم گفت: دانشآموزان عشایری آسیبهای بسیاری از تعطیلی مدارس دیدهاند بنابراین مدارس ثابت عشایری با تراکم جمعیتی حداکثر ۱۵ دانشآموز از مهر به صورت حضوری بازگشایی میشود.
وی درباره طراحی شیوههای بازگشایی مدارس در مناطق عشایری کشور افزود: دانشآموزان عشایری در بیش از ۶ هزار مدرسه ثابت، نیمه سیار و سیار تحصیل میکنند و قرار است که کلاسها تا جایی که امکان دارد، به صورت حضوری برگزار شود.