• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۴۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
اقتصادی

سهام تودلی؛ چالش اصلی برای خصوصی سازی خودروسازان

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت به طور رسمی در ایران خودرو ۵.۷۱ و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد سهم دارد، اما با احتساب سهام تودلی، سهم دولت به ترتیب به حدود ۳۰ درصد و ۵۷ درصد می‌رسد.

آقای امیرحسن کاکایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، افزود: البته سهم بانک‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای وزارتخانه‌ها در ایران خودرو ۱۹ درصد و در سایپا ۱۵ و ۶ دهم درصد (۱۵.۶) درصد است. 
 
وی در خصوص سهام تودلی خودروسازان، گفت: سهام تودلی به این معناست که شرکتی، شرکت زیرمجموعه خود را خریداری می‌کند و دوباره از سوی شرکت اصلی خریداری می‌شود؛ سهام تودلی در ایران خودرو ۲۴ درصد و در سایپا ۳۹ و ۶۶ صدم درصد (۳۹.۶۶) است، البته در ایران خودرو حدود ۲۷ و نیم درصد (۲۷.۵) تا ۳۱ درصد سهام بخش خصوصی است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو، افزود: با توجه به سهم اصلی، دولت از ۵ حق رای، از یک حق هم کمتر سهم دارد، اما با توجه به سهام‌های تودلی، به خود اجازه می‌دهد مدیرعامل را خود به طور غیرمستقیم تعیین کند. 
 
کاکایی گفت: اکنون از یک طرف ایران خودرو و سایپا کاملا خصوصی هستند، یعنی باید طبق قانون تجارت عمل کنند و در مجامعی که برگزار می‌کنند به سهام داران پاسخگو باشند و مدیرعامل در همان مجامع انتخاب شود، اما در حقیقت دولت بدون اینکه پاسخگو باشد، این کار را انجام می‌دهد و به همین دلیل زیان خودروسازان به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: اگر این دو خودروساز، طبق قانون تجارت عمل می‌کردند، با این زیان، باید تولید متوقف می‌شد، زیرا سهام داران اجازه ادامه تولید نمی‌دادند. 
 
به گفته کاکایی، اگر ۲۵۰ روز در سال با ۲۰ ساعت روز کاری داشته باشیم، عملا این دو شرکت، ساعتی بیش از ۱۰ میلیارد تومان زیان می‌کنند. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی می‌گوید: دو خودروساز کشور، اکنون در وضعیت خصولتی هستند که بدترین حالت ممکن است؛ اگر شرکتی کاملا دولتی باشد، در سیستم‌های نظارتی مربوط بررسی قرار می‌گیرد و مجلس در مورد آن تصمیم گیری می‌کند، اما در سیستم‌های خصولتی، اوضاع متفاوت است و دولت باید برای آن تصمیم بگیرد و مسئولیت این زیان را بر عهده بگیرد که اکنون دولت آن را هم گردن نمی‌گیرد.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت باید تکلیف خود را در این رابطه روشن کند؛ رئیس جمهور ۲ سال پیش در این خصوص دستور داد و قرار بود تابستان سال گذشته خصوصی سازی این دو خودروساز تعیین تکلیف شود، اما همچنان اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اجرای برنامه پایش دوره‌ای بر بیش از ۸۰ طرح گردشگری
تبیین راهکار‌های تقویت سنت حسنه امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد
بازدید رئیس مجلس از جشنواره همام، ویژه آثار هنرمندان توان یاب
بازی‌های آسیایی جوانان؛ صعود تیم والیبال دختران ایران به دیدار نهایی
ترکیه ۴۴ فروند جنگنده یوروفایتر تحویل می‌گیرد
پیگیری مشکل ۸ دانش آموز باز مانده از تحصیل رودبار
آماده پشتیبانی‌های قضایی از جامعه پرستاری کشور هستیم
رهاسازی آب در خیابان پیروزی قزوین؛ توضیح شرکت مخابرات
امضا پیمان همبستگی کلان‌شهر‌های بریکس
نشست علمای برجسته جهان اسلام در اسلام‌آباد
کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان؛ رحمانی به مدال برنز رسید
تقدیر از پرستاران در سالروز ولادت حضرت زینب (س)
تجربیات جنگ تحمیلی ۱۲ روزه محوریت برنامه‌های هفته پدافند غیر عامل در قم
بازی‌های آسیایی جوانان؛ تیم شنا ۴ در ۱۰۰ متر آزاد ایران هشتم شد
مسابقات سراسری قرآن در سنندج فرصتی برای نمایش انسجام ملی و دینی بود
داخلی سازی صنعت خودروسازی در شرایط تحریمی
بازی‌های آسیایی جوانان؛ شهشهانی به مقام پنجم ماده ۲۰۰ متر کرال پشت رسید
اخبار گوناگون از نقاط مختلف کردستان - دوشنبه ۵ آبان
صدای مردم پنجم آبان ماه انعکاس دغدغه‌های شهروندان قزوینی
تصادف در طبل قشم جان دو دانش آموز را گرفت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
محمود عباس: حسین الشیخ جای من را خواهد گرفت
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد
نیروهای الجولانی و کردهای سوریه بار دیگر با یکدیگر درگیر شدند
پایان ۱۳ سال انتظار؛ تولد دوقلوها در بابل پس از ۶ سال فریز جنین
پخش زنده دیدار رده بندی و فینال کشتی آزاد از شبکه ورزش
یک فوتی و چهار مصدوم در پی ریزش ساختمان قدیمی در خیابان جمهوری
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی
کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان؛ چهار نشان رنگارنگ ایران در ۴ وزن دوم
اقدام ۳ کشور اروپایی در فعال‌سازی اسنپ‌بک باطل است
کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان؛ سینا خلیلی به نشان نقره رسید
پیروزی المپیاکوس در شب درخشش طارمی
آلودگی هوای مشهد رو به افزایش است
نمایشگاه گل های داوودی در باغ گیاه شناسی ملی ایران
آغاز فرآیند تعیین قیمت دارایی‌های بانک آینده
صدور مجوز آموزشگاه رانندگی از درگاه ملی مجوز‌ها
فروش اینترنتی بلیت بازی فجر سپاسی و استقلال  (۱۴ نظر)
مرمت و احیای بنای تاریخی سه‌گوش اهواز  (۲ نظر)
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
فرصت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۵ برای اولویت‌های جدید فراهم شد  (۱ نظر)
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی  (۱ نظر)
حمله احتمالی دشمن ناکام‌تر از دفاع مقدس ۱۲ روزه خواهد بود  (۱ نظر)
زادگاه مبین عظیمی غرق در جشن و شادی  (۱ نظر)
ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری  (۱ نظر)
اروپا می‌خواهد به هر قیمتی جنگ اوکراین را ادامه دهد  (۱ نظر)
آسفالت معابر شهرستان کهگیلویه در دستور کار  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
انتشار اسناد جدیدی از لانه جاسوسی برای اولین بار  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)