پخش زنده
امروز: -
با وجود رشد ۴۵۰ درصدی صادرات قطعات خودرو، تجهیزات جانبی و لوازم یدکی ایرانی به روسیه در دو سال اخیر، صنعت خودروسازی این کشور به علت خروج شرکتهای غربی و نیاز روزافزون به قطعات و تجهیزات خودرو، در انتظار حضور همهجانبه شرکتهای قطعهساز ایرانی است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از مسکو، بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، تجهیزات جانبی و لوازم بدکی خودرو مسکو، موسوم به اتوموبیلیتی ۲۰۲۴ پس از چهار روز در حالی به کار خود پایان داد که ۲۱ شرکت بزرگ ایرانی با عرضه طیف متنوعی از قطعات موتوری، اتاق و بدنه خودرو، تجهیزات الکترونیکی، لوازم یدکی، باتری خودروهای سبک و سنگین و لنت ترمز، نظر بسیاری از بازدید کنندگان و کارشناسان صنعت خودرو روسیه را به خود جلب و چندین قرارداد همکاری با مدیران شرکتهای روسی و بلاروسی امضا کردند.
هرچند قطعهسازان ایرانی و تولیدکنندگان تجهیزات جانبی و لوازم بدکی خودرو، در دوسال اخیر و با برداشته شدن برخی موانع گمرکی و بانکی، توانستند صادرات محصولات مرتبط با صنعت خودرو به روسیه را از ۱۳ میلیون دلار به ۶۶ میلیون دلار افزایش دهند، اما نیاز بازار خودرو روسیه بسیار فراتر از آن است.
ابراهیم دوستزاده، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور در حاشیه این نمایشگاه گفت: این رشد قابل توجه پس از نخستین حضور جمعی قطعهسازان ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت. وی ادامه داد: البته این رقم با توجه به ظرفیت صنعت قطعهسازی ایران بسیار پایین است، اما در عین حال، این رشد صادرات ظرف یکسال نشاندهنده مفید و اثربخش بودن حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور همچنین گفت: در سه ماه اول ۱۴۰۳ بعد از دو سال حضور در نمایشگاه تخصصی قطعهسازان در مسکو، نسبت به سه ماه اول ۱۴۰۲، رشد ۱۰۰ درصدی صادرات قطعات خودرو به کشور روسیه را شاهد بودیم.
دوست زاده با اشاره به اینکه نمایشگاه خودروسازان و قطعهسازان به میزبانی روسیه در سالهای قبل در یک قالب و مکان برگزار میشد، گفت: امسال این نمایشگاهها از یکدیگر تفکیک شده است و قطعهسازان ایرانی با توجه به نیازهای بازار روسیه در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۴ حضور یافتهاند.
وی افزود: به واسطه مکاتبات و پیگیریهای صورت گرفته از سوی انجمن قطعه سازان و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با طرف روسی، لیست شامل ۲۲۰ قلم کالای ضروری و مورد نیاز صنعت خودرو و قطعهسازی روسیه را احصاء کردیم.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور خاطرنشان کرد: با این رویکرد، فرصت خوبی برای قطعهسازان ایرانی فراهم شده است و در ادامه این نمایشگاه، حتی دو روز بعد از نمایشگاه نیز، ما جلسات رو در رو با شرکتهای روسی که این فهرست اقلام را اعلام نیاز کردهاند، خواهیم داشت. از حدود سه سال پیش که شرکتهای خودروساز غربی به بهانه اعمال تحریمهای ضدروسی از بازار خودرو این کشور خارج شدند، اکنون فرصت مناسبی برای بیش از ۷۰۰ شرکت بزرگ قطعهساز ایرانی فراهم شده است تا سهم خود را از بازار سودآور قطعات، تجهیزات جانبی و لوارم یدکی این کشور افزایش دهند.