پخش زنده
امروز: -
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری قزوین گفت: دانش آموزان پژوهشگر فعال در پژوهشسراهای کشور نسبت به سال قبل ۱۴۶ درصد رشد داشتهاند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، هدف پژوهشسراها، پویا کردن مدارس در فرایند آموزش اثربخش به دانش اموزان، در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
پژوهشسراها به منظور شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت استعدادها و پرورش خلاقیتهای فردی و گروهی دانشآموزان و گسترش فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش راه اندازی شده است.
تلفیق دانش نظری و فعالیتهای عملی و کاربردی، پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانشآموزان و معلمان و حمایت از دانشآموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین از مهمترین اهداف پژوهشسراهای دانش آموزی است.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری اظهار کرد: جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای دانش آموزی کشور فردا در قزوین به پایان میرسد. بر اساس برنامههایی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است که ایجاد شبکهای از محیطهای یادگیری و پژوهش سراها با قابلیتهای مختلف برای تمرین دانش آموزان اقدام میشود. این جشنواره به صورت کشوری و با هدفگذاری برای دورههای ابتدایی، متوسطه اول و دوم و کاردانی و فنی و حرفهای که با ۹۶ گرایش و ۱۲ عنوان برگزار شد. حدود ۷۱۰ هزار نفر در مرحله مدرسهای و منطقهای شرکت کردند و ۸۱ هزار نفر به دوره استانی راه پیدا کردند و ۱۲ هزار نفر به مرحله کشوری رسیدند. ۲۹۰ داور هم از مجموعه کارشناسان وزارت آموزش و پرورش و سایر سازمانها مانند انرژی اتمی حضور داشتند. در نهایت ۵۰۳ نفر به مرحله راه پیدا کردند و ۱۹۹ نفر برگزیده میشوند. این فرایند نشان میدهند آنچه که در سند تحول بنیادین اشاره شده است اصلاح روشهای آموزش در تعلیم و تربیت با تاکید بر فعالیتهای گروهی داشته باشیم.
آذرکیش گفت: ما در کشور ۶۹۲ پژوهش سرای دانش اموزی داریم که محورهای زیست فناوری، فناوری نانو، کدنویسی، هوش مصنوعی، ادبیات و علوم انسانی، حمل و نقل و سایر حوزهها در آن وجود دارد. با توجه به تغییرات سریع در حوزه تکنولوژی داریم نیاز به بهروزرسانی تجهیزات این پژوهش سراهاست و البته تجهیزات فعلی به طور کامل پاسخگوی نیازهای دانش آموزان نیست، اما برای تجهیز آنها اهتمام ویژهای در دولت وجود دارد. جانمایی این پژوهش سراها به طوری بوده که دانش آموزان بیشتری تحت پوشش قرار گیرد. تعامل این پژوهش سراها با پارکهای فناوری به نوعی است که در صورت عدم وجود پژوهش سراها از ظرفیت آنها استفاده شود.
وی تصریح کرد: کار تیمی و خلاقانه و رشد خلاقیت در دانش آموزان و تفکر انتقادی در رشد علمی دانش آموزان موثر است. رشد ۱۴۶ درصدی دانش اموزان نسبت به سال قبل در این رویداد نشان از نزدیک شدن به اهداف موجود در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. با این پژوهش سراها دانش آموزان به سمت مهارت آموزی گام بر میدارند.
آذرکیش گفت: استانی نداریم که پژوهش سرا نداشته باشد و امکان دسترسی دانش آموزان تقریبا برقرار شده است. حتی بجز مراکز استانها در شهرها هم پژوهش سراها جانمایی شده است. در سند تحول معلم با معرفی مترادف قرار داده شده است. معلمان ما در شناسایی استعدادها لایه اول هستند. مهمترین نقطهای که مدیر مدرسه میتواند روی آن تمرکز کند، کلاس درس است. برای کشف استعداد و چرخه آن معلمان عنصر اصلی هستند، اما محدودیتهای در روشهای اجرا وجود دارد.