• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • وبگردی
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۱۹۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۳
بین الملل » غرب آسیا

بندر ایلات «اسرائیل» تعطیل می‌شود

بندر ایلات، پس از آنکه شهرداری ایلات حساب‌های بانکی آن را به دلیل عدم پرداخت مالیات‌های شهری که ماهانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شِکِل تخمین زده می‌شود، توقیف کرد، یکشنبه آینده، تعطیل خواهد شد.

بندر ایلات «اسرائیل» تعطیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این بندر از زمان شروع جنگ غزه و عملیات دریایی حوثی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ، به طور کامل فعالیت نداشته است.

بسته شدن این بندر ضربه‌ای به نیروی دریایی «اسرائیل» خواهد بود که از آغاز جنگ از تاسیسات این بندر استفاده کرده است و همچنین بر شرکت «خط لوله اروپا آسیا» (EAPC) و صادرات پتاس از کارخانه «دِد سی ورکس»، تاثیر منفی خواهد گذاشت.

در ابتدا، بندر ایلات گزارش‌های مربوط به تعطیلی قریب‌الوقوع خود را تکذیب کرد و اصرار داشت که با شهرداری به توافق خواهد رسید و اعلام می‌کرد که با شهردار همکاری می‌کند.

اما نامه‌ای از سوی «سازمان اضطراری ملی» که توسط رسانه اسرائیلی گلوبز مشاهده شده است، جزئیات را تائید می‌کند. در این نامه آمده است: «پس از تعطیلی بندر ایلات برای فعالیت‌های جاری و وضعیت اقتصادی که در نتیجه بحران مداوم با آن مواجه شده، شهرداری ایلات به مدیریت بندر اطلاع داده که تمام حساب‌های بانکی بندر به دلیل بدهی‌های مالی به شهرداری توقیف شده است. به همین دلیل، از سوی سازمان کشتیرانی و بنادر اطلاعیه‌ای دریافت شده است مبنی بر اینکه پیش‌بینی می‌شود بندر ایلات از یکشنبه آینده، تعطیل شده و تمام فعالیت‌هایش را متوقف کند.»

همچنین گفته شده که توقف تمام فعالیت‌های بندر به معنای از کار افتادن یدک‌کش‌ها و شناور‌های بندر، توقف کمک به نیروی دریایی «اسرائیل» در دریای سرخ، توقف صادرات پتاس و توقف کمک به بندر شرکت «خط لوله اروپا آسیا» است و اگر این وضعیت ادامه یابد، انتظار می‌رود تجهیزات بندر افت می‌کند و در بلندمدت به دلیل خاموش شدن جرثقیل‌ها، سیستم‌های الکتریکی و غیره، به تداوم عملکرد بندر آسیب وارد می‌شود.

جلسه اضطراری

این گزارش همچنین به وزارت حمل و نقل ارسال شد که موشه بن زاکن، مدیر کل آن، به گلوبز گفته است که برای جلوگیری از تعطیلی برنامه‌ریزی شده، جلسه اضطراری در این مورد با مشارکت وزارتخانه‌های دولتی، شهرداری ایلات و بندر تشکیل داده است.

برادران ناکاش در سال ۲۰۱۲، حق بهره‌برداری از بندر ایلات را به مدت ۱۵ سال، با امکان تمدید ۱۰ ساله، به مبلغ ۱۲۰ میلیون شِکِل خریداری کردند. برادران ناکاش تنها پیشنهاد دهندگان در پایان فرآیند مناقصه بودند و منابع صنعتی بر این باور بودند که آنها مبلغ کمی برای این حق، خریداری کرده‌اند و سود تخمینی آنها به صد‌ها میلیون شِکِل بالغ شده است.

هنگامی که جنگ غزه آغاز شد، این بندر در واردات خودرو تخصص داشت و ۵۰ درصد از خودرو‌های وارد شده به اراضی اشغالی در این بندر تخلیه می‌شدند. علاوه بر این، یک لاین شرکت «خط لوله اروپا آسیا» برای حمل نفت خام و صادرات کود و مواد معدنی نیز در منطقه بندر فعالیت می‌کند. طبق داده‌های فاش شده در بحث‌های «کمیته اقتصادی کنست»، مالکان بندر در چهار سال قبل از جنگ، سود نقدی معادل ۱۶۲ میلیون شِکِل را برداشت کرده‌اند.

بر اساس گزارش گلوبز، دولت «اسرائیل» از عدم پرداخت بندر به شهرداری ایلات به دلیل کمک‌های ارائه شده و خصوصی شدن بندر انتقاد می‌کند، زیرا مالکان آن به مدت یک دهه تا شروع جنگ سود بردند، بنابراین باید در دوران سخت، از جیب خود پول بیرون بیاورند. اما اگرچه این بندر خصوصی است، اما یک دارایی استراتژیک دولت «اسرائیل» نیز محسوب می‌شود و جای تردید است که آیا تلاش‌های انجام شده تاکنون برای باز نگه داشتن آن کافی بوده است یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برنده دیدار هند و تایلند، حریف ایران در مرحله نیمه پایانی جام آسیا
پیام تسلیت رئیس کمیسیون امنیت ملی در پی شهادت سردار غیب پرور
خبر‌های ورزشی بیست و پنجم تیر ماه در سمنان
مهلت ۱۰ روز برای تقسیم واحد‌های نهضت ملی مسکن
ثبت دمای ۴۹ درجه و بالاتر در هفت شهر خوزستان
رقیب اصلی اردوغان به زندان محکوم شد
اجتماع بزرگ اقتدار زینبی در بجنورد
صعود برزیل به مرحله نهایی قطعی شد
مدافع آلاوس اسپانیا به تراکتور پیوست
نتایج والیبال روز پنجم قهرمانی کمتر از ۱۶ سال آسیا
غافلگیری قاچاقچی مواد مخدر در لاهیجان
برگزاری مانور امداد و نجات و مهار آتش‌سوزی در آباده
جعفری: برای صعود فقط یک راه داریم؛ باید اردن را شکست دهیم
شماره ۱۰ بارسلونا به لامین یامال رسید
نقص مربوط به آلایندگی بیشترین علت مردودی در معاینه فنی
قبض آب مشترکان علی الحساب صادر شده است
قرعه نمایندگان کشورمان مشخص شد
دیدار نماینده ولی فقیه در گیلان با خانواده شهدای اقتدار
توزیع ماهانه ۳۱ هزار تُن آرد در آذربایجان‌غربی
الکساندر سدلار به تراکتور پیوست
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعتراض پیاتزا به فدراسیون جهانی والیبال جواب داد
گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی درباره ایران
استقلال امروز به مصاف قهرمان اردن می‌رود
ادامه گرمای هوا در مازندران
مرداد ماه با موج گرمای شدید آغاز می‌شود
شکست تیم فوتبال استقلال مقابل الحسین اردن
عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی پس از پاسخ قاطع ایران
ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان
طرح مشترک جریان فتنه با منافقین و رضا پهلوی
طرح فروش خودرو‌های وارداتی صحت ندارد
تاکید رئیس شورای کریکت آسیا بر توسعه این رشته المپیکی در ایران
پزشکیان: همچنان معتقدیم که پنجره دیپلماسی باز است
ژسوس سرمربی النصر شد
ارتش هیچ‌گاه پرچم دفاع را بر زمین نخواهد گذاشت‌
اعلام مراسم تشییع پیکر سردار شهید غیب پرور در شیراز
طرح مشترک جریان فتنه با منافقین و رضا پهلوی  (۳ نظر)
چرا بانک‌ها برای وام ازدواج «شعبه» را تایید نمی‌کنند  (۳ نظر)
سردار رادان: پیروز قطعی دفاع مقدس ۱۲ روزه ملت ایران بود  (۲ نظر)
پاکستان قاطعانه نشان داد با ایران، برادر است  (۲ نظر)
دستور رئیس قوه قضائیه برای مقابله با گرانفروشی و احتکار  (۲ نظر)
پزشکیان: همچنان معتقدیم که پنجره دیپلماسی باز است  (۲ نظر)
ترامپ: از پوتین بسیار ناامید شده‌ام  (۲ نظر)
رژیم صهیونیستی بمباران سوریه را از سرگرفت  (۲ نظر)
واکنش وزیر خارجه به لفاظی‌های نخست وزیر رژیم صهیونی  (۱ نظر)
امنیت خلیج‌فارس مستلزم مشارکت کشور‌های منطقه است  (۱ نظر)
بازگشت قیمت‌ها به قبل از دفاع مقدس ۱۲ روزه لازم‌الاجرا است  (۱ نظر)
کلیات طرح تقویت بنیه نیرو‌های مسلح تصویب شد  (۱ نظر)
نباید مردم را به خودی و غیرخودی تقسیم کنیم  (۱ نظر)
مؤمنی: نیرو‌های مسلح در اوج آمادگی هستند  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: به‌دنبال خصوصی‌سازی واقعی هستیم  (۱ نظر)